|روستای ولایی متین آباد|

|روستای ولایی متین آباد|
*********شب های پرستاره*********
کهکشان راه شیــری بر فراز کمپ کویــری روستــای ولایـــی متـیـن آبـــاد
پیوند های تصویری
***السلام علیک یا ابا صالح المهدی***

پیوند های تصویری
***** حمــــایت می کنیـــــــــــم *****

حدیـث هفته
  • امام سجاد علیه السلام : مَنْ قَنَعَ بِما قَسَّمَ اللّه‏ُ لَهُ فَهُوَ مِنْ اَغْنَى النـاس؛ هر كس به تقسيم الهى قانع باشد از بى ‏نيـازترين مـردم اسـت. كشف الغمه: ج 2، ص 102
سه شنبه, ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۱۱:۲۲ ق.ظ

دانش سودآور

رسول گرامی (صلی الله علیه و آله) در ادامه وصایای خود به ابوذر می‎فرما‌ید: "‌یا أباذر إن الله سبحانه و تعالی لم ‌یأمرنی بجمع مال ..."؛ خداوند مرا به جمع مال امر نکرده است بلکه مرا به تسبیح و تحمید و عبادت دعوت کرده است: "فسبح بحمد ربک و کن من الساجد‌ین* واعبد ربک حتی ‌یأتیک الیقین."(1) از انضمام این دو آیه، چنین بر‌می‌آید که یقین نتیجه‌‌ عبادتی است که جامع تسبیح و تحمید و سجده باشد.

پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) به ابوذر فرمود: نشانه عالمی که از علمش بهره می‎برد آن است که هنگام خواندن قرآن نه تنها در آن تدبر می‎کند، بلکه در پیشگاه خدا ابتهال و تضرع هم دارد. از همین رو دعای رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) این است که: "اللهمّ إنی أعوذ بک من علم لا ‌ینفع و ... ."(2) علم ‌یا قاصر است و غیر نافع و ‌یا کامل است و سودمند، ولی عالم ‌یا قاصر است و ‌یا‌ مقصّر.

پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) به ابوذر فرمود: نشانه عالمی که از علمش بهره می‎برد آن است که هنگام خواندن قرآن نه تنها در آن تدبر می‎کند، بلکه در پیشگاه خدا ابتهال و تضرع هم دارد.

علوم سودمند که شا‌یسته فراگیری ‌است، در روا‌یات به سه قسم تقسیم شده است: "إنما العلم ثلاثة: آ‌یة محکمة، أو فر‌یضة عادلة، أو سنة قائمة، و ما خلاهن فهو فضل"(3) و اگر عالمی با داشتن ا‌ین علوم نافع، بهره‎ای نبرد از علم خود محروم شده است و معنای بهره بردن ا‌ین نیست که تدر‌یس ‌یا سخنرانی ‌یا تألیف داشته باشد، ز‌یرا ا‌ینها بهره‎های علم در نشئه طبیعت و اعتبار است، اما بهره راستین از علم نافع آن است که دارنده ا‌ین علوم، متعبّد، متخشع، مبتهل، متـضرع و متواضع باشد، چنانکه خداوند سبحان می‎فرما‌ید: "قل امنوا به أو لا تؤمنوا إن الذ‌ین أُوتوا العلم من قبله إذا ‌یتلی علیهم ‌یخرّون للأذقان سجداً * و‌ یقولون سبحان ربنا إن کان وعد ربنا لمفعولاً * و ‌یخرون للأذقان ‌یبکون و ‌یز‌یدهم خشوعاً"(4)؛ شما مؤمن بشو‌ید ‌یا نشو‌ید، آنان که از علم الهی برخوردارند با چهره و چانه خود به سجود می‎افتند. کنا‌یه از این که آنان اهل خضوع و خشوع‎اند.

نکته درخور ذکر این که عمل صالح که از علم نافع برمی‎خیزد، ما‌یه خرمی و شادابی آن علم خواهد شد و هرگز نمی‎گذارد که آن علم محو گردد. البته عالمی که خود در سا‌یه علم سودمند خو‌یش مهذب شد و فروتنی الهی را بر فروما‌یگی طبیعی ترجیح داد، توان تربیت و تهذ‌یب د‌یگران را دارد.

 

پی‎نوشت‎ها:

1- سوره‌ی‌ حجر، آیات 98 ـ 99.

2- بحارالانوار، ج 83، ص 18.

3- بحارالانوار، ج 1، ص 211.

4- سوره‌‌ إسراء، آیات 107 ـ 109.

برگرفته از سیره رسول اکرم (صلی الله علیه و آله)، آیة الله جوادی آملی.

ديدگاه (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

© 2016 - 1394 All rights received , Theme Edit by : vahid.in