|روستای ولایی متین آباد|

|روستای ولایی متین آباد|
*********شب های پرستاره*********
کهکشان راه شیــری بر فراز کمپ کویــری روستــای ولایـــی متـیـن آبـــاد
پیوند های تصویری
***السلام علیک یا ابا صالح المهدی***

پیوند های تصویری
***** حمــــایت می کنیـــــــــــم *****

حدیـث هفته
  • امام سجاد علیه السلام : مَنْ قَنَعَ بِما قَسَّمَ اللّه‏ُ لَهُ فَهُوَ مِنْ اَغْنَى النـاس؛ هر كس به تقسيم الهى قانع باشد از بى ‏نيـازترين مـردم اسـت. كشف الغمه: ج 2، ص 102

حضرت فاطمه معصومه، کریمه اهل بیت(سلام الله علیها) در ۲۸ سالگی و در روز دوازدهم ربیع الثانی سال ۲۰۱ هجری قمری در قم وفات یافتند.

سیر در زندگی اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام) راهنما و هدایت گری روشن برای انسان هایی است که بخواهند به سعادت و کمال در زندگی دنیوی و اخروی خود دست پیدا کنند،. این مساله آنقدر با اهمیت است که در برخی احادیث، پیروی از اهل بیت(ع) به التزام و تبعیت عملی از سبک زندگی ایشان در آمده، لذا بحث از زندگانی و سیره ائمه معصومین(علیهم السلام) و خاندان مطهر آنها به ویژه حضرت فاطمه معصومه، کریمه اهل بیت(سلام الله علیها) آثار و برکات زیادی دارد که از جمله آنها تقویت ایمان، الگو گیری، درس وحدت، احیای دین و ایمان، ارتباط با بزرگان و درس دین داری و تقوا و همچنین تفکر و اندیشه می باشد.

ولادت کوثر:

حضرت معصومه (سلام الله علیها)  در ابتدای سال 173 ه.ق در شهر مدینه چشم به جهان گشود. از آنجا که سال ولادت حضرت امام رضا (علیه السلام) یعنی سال 148 ه.ق است و بین این ولادت ایشان با کریمه اهل بیت(س) بیست و پنج سال فاصله بود، از طرفی امام صادق (علیه السلام) ولادت حضرت معصومه(س) را مژده داده بودند،بنابراین خاندان پیامبر(ص) بی صبرانه در انتظار طلوع خورشید وجود حضرت معصومه (سلام الله علیها)  بودند.

پدر ایشان امام هفتم شیعیان، حضرت موسی بن جعفر علیه السلام و مادرشان حضرت نجمه(س) بودند که به علت پاکی و طهارت نفس به وی طاهره می گفتند. حضرت فاطمه معصومه، کریمه اهل بیت(سلام الله علیها) در 28 سالگی و در روز دوازدهم ربیع الثانی سال 201 هجری قمری در قم وفات یافتند و امروزه بارگاه ملکوتی و مرقد مطهر ایشان همچون خورشیدی در قلب شهرستان قم می درخشد و همواره فیض بخش و نورافشان دلها و جانهای تشنه معارف اسلامی و اهل بیت(ع) است.

 شخصیت و فضایل حضرت:

انسان در اثر عبادت و بندگـى خـداوند متعال مـى تـواند به جایـى بــرسـد که مظهر اراده حق و واسطه فیض الهى گـردد؛ ایـن ثمــره عبـودیت و اطاعت کامل از ذات اقدس الهى است چنانچه خود در حدیث قدسى مى فرماید: فرزند آدم ... مرا اطاعت کـن تا تو را چنان نمایم که (به عنـایت مـن) هـر آنچه را اراده کنـى همـان شـود، همچنین امام صادق علیه السلام هـم مـى فـرمایـد: بندگى خداوند گـوهرى است که نهایت و باطـن آن فرمانروایى بر موجودات است.

حضرت فاطمه معصومه، کریمه اهل بیت(سلام الله علیها) مظهر فضایل و مقامات فراوانی می باشند. روایات معصومان (علیهم السلام) فضیلت ها و مقامات بلندی را به آن حضرت نسبت می دهد. ایشان  دارای شخصیتی رفیع و والا مقام میباشد به طوری که ائمه طاهرین( علیهم السّلام) از این بانو، با جلالت و تکریم یاد کردهاند و حتی پیش از ولادت آن حضرت، بلکه پیش از ولادت پدر بزرگوار ایشان، نام وی بر لسان بعضی از ائمه (علیهم السّلام) آمده و از مقام والای حضرت معصومه(س) سخن گفتهاند.

آن حضرت در واقع بتول دوم و جلوه ای از وجود حضرت زهرا سلام الله علیها بود.در طهارت نفس امتیازی خاص و بسیار والاداشتند که امام هشتم برادر تنی آن حضرت ایشان را (که نامش فاطمه بود) معصومه خواندند و فرمودند: کسی که حضرت معصومه علیها سلام را در قم زیارت کند مانند آن است که مرا زیارت کرده است.

یکـى از عالیتـریـن فضائل آن حضـرت انتساب ایشان به بیت وحـى و رسالت و امامت است.  ایشان ((بنت رسول الله (صلى الله علیه و آله و سلـم)) و ((بنت ولى الله)) و ((اخت ولى الله)) و ((عمه ولـى الله)) می باشند و ایـن امر خـود سـرچشمه سایر فضائل و کمالات معنـوى آن بزرگـوار مى باشد که زندگـى در جـوار امامان معصـومى مانند امام مـوسـى بـن جعفر و على بـن موسى الرضا علیهما السلام و بهره مند بـودن از تعالیـم عالیه ایشان خـود عاملی مهم در تعالى روح و تکامل درجات علمـى و عملـى آن حضـرت بـوده. بنابرایـن مى تـوان حضرت فاطمه معصومه(س) را الگویی از فضائل اهل بیت (علیهم السلام) دانست.

همچنین بعد از فاطمه زهرا (سلام الله علیها) از نظر گستردگى شفاعت، هیچ بانویى به حضرت فاطمه معصومه، کریمه اهل بیت(سلام الله علیها) نمى‏رسد، که حضرت جعفر صادق(علیه السلام) در این رابطه فرموده اد: با شفاعت وی همه شیعیان ما وارد بهشت مى‏ شوند.

در خصوص  برخی از صفات و کمالات اخلاقی  ایشان نیز می توان به مواردی مانند  نجابت، مروّت، سخاوت، شجاعت، بخشش، نرم خویی، سعه صدر، صبر و بردباری، مهربانی، حفظ اسرار، صداقت و راست گویی، ایثار، تقوا وعبودیت، صراحت لهجه و فصاحت کلام، قناعت پیشگی، عفّت و پاک دامنی، ساده زیستی، مناعت طبع، متانت و... اشاره نمود که بخشی از دنیای شخصیت ممتاز آن یگانه دوران فاطمه ثانی،  حضرت فاطمه معصومه، کریمه اهل بیت(سلام الله علیها) می باشد که این گونه صفات و کمالات اخلاقی و معنوی، فقط در بانوان آسمانی و ملکوتی مانند ایشان و حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها)  یافت می شود.

عالمه و محدثه اهل بیت (علیهم السلام)

مقام علم و عرفان حضرت فاطمه معصومه(س) در مرحله ای است که در فرازی از زیارتنامه ایشان چنین می خوانیم: سلام بر تو ای فاطمه دختر موسی بن جعفر و حجت و امین از جانب موسی بن جعفر، سلام بر تو ای بانوی پسندیده نیک سرشت، ای بانوی رشد یافته، پاک طینت، پاک روش، شایسته و پسندیده. بدین لحاظ و مقامات عالی معنوی آن بانوست که حضرت رضا علیه السلام در فرازی از زیارتنامه به ما آموخته اند که در کنار مرقدش خطاب به ایشان بگوییم:(ای فاطمه! در بهشت از من شفاعت کن چرا که تو در پیشگاه خداوند دارای مقامی بس ارجمند و والا هستی.

همچنین آیت الله مستنبط از کتاب کشف اللئالى نقل ‏کرده روزى عده‏اى از شیعیان وارد مدینه شدند و پرسش هایى‏ داشتند که مى‏ خواستند از محضر امام کاظم(علیه السلام) بپرسند.

امام(علیه السلام) درسفر بودند، لذا پرسش هاى خود را نوشته به خانواده امامت تقدیم‏نمودند، چون عزم سفر کردند، براى پاسخ پرسش هاى خود به منزل حضرت شرفیاب شدند، اما هنوز زحمت امام کاظم(علیه السلام) مراجعت نفرمودنده بودند و آنها امکان توقف نداشتند، از این رو حضرت فاطمه معصومه، کریمه اهل بیت(سلام الله علیها) پاسخ پرسش های آنها را نوشته و به آنها دادند، شیعیان با مسرت فراوان ازمدینه خارج شدند، در بیرون مدینه آنها با امام کاظم(علیه السلام) ‏شدند و داستان خود را براى آن حضرت شرح دادند.

هنگامى که امام(علیه السلام) پرسش هاى آنان و همچنین پاسخ هاى حضرت فاطمه معصومه، کریمه اهل بیت(سلام الله علیها) راملاحظه کردند، سه بار فرمودند: پدرش به قربانش باد.

با توجه به این که ‏ حضرت فاطمه معصومه، کریمه اهل بیت(سلام الله علیها) به هنگام دستگیرى پدر بزرگوار ایشان خردسال بودند،این داستان از مقام بسیار والا و دانش گسترده ایشان حکایت مى ‏کند.

آن علیا مخدّره یکی از راویان حدیث و حاملان آن بوده اند که احادثی به نقل از ایشان در کتب معتبر شیعی وجود دارد و این ویژگی نیز به ویژگی های بارز و والای حضرت فاطمه معصومه، کریمه اهل بیت(سلام الله علیها) اضافه می گردد.

غروب غمگین

حضرت فاطمه معصومه، کریمه اهل بیت(سلام الله علیها) پس از ورود به شهر قم، تنها هفده روز در قید حیات بودند و سپس دعوت حق را لبیک گفته و به سوی بهشت برین پرواز کردند. این حادثه در سال 201 هجری رخ داد. سلام بر این بانوی بزرگوار اسلام؛ درود بر روح تابناک کریمه اهل بیت(سلام الله علیها)  که اینک آفتاب

حرم باصفایش، زمین قم را نورانی کرده؛ سلام بر فرزند پیام آوران مهر و مهتران جوانان بهشتی. ای فاطمه! در روز قیامت، شفیع ما باش که تو در نزد خدا، جایگاهی ویژه برای شفاعت داری.

*مقایسه حضرت معصومه(س) با حضرت فاطمه زهرا(س) در قصیده امام

حضرت امام خمینی (قدس سره) هم در قصیده ای که شامل 44 بیت است، حضرت فاطمه معصومه، کریمه اهل بیت(سلام الله علیها)  را با حضرت زهرای اطهر مقایسه کرده در بخشی از آن می گویند:

دختر چون این دو در مشیمه قدرت

نــامد و نایـد دگــر هماره مــقدر

آن یک امواج علــم را شده مبــدا

ویـن یک افواج حلم را شده مصدر

آن یــک درعالـــم جلالـت کـعبه

وین یک در ملک کبریایـی مشــعر

لم یلـــدم بستـه لـب و گرنه بگفتم

دخــت خدایـند این دو نــور مطهر

آن یــک خـاک مدینـه کـرد مزین

 صفــحه قم را نمود این یـک انــور

خاک قم ایـن کرد از شـرافـت جنت

 آب مــدینه نـمـوده آن یک کــوثر

کلام آخر:

از میان معصومین(علیهم السلام) آن که زندگی پر برکتش به خصوص برای زنان مسلمان همچون خورشیدی نورافشانی می کند، وجود مبارک حضرت فاطمه معصومه، کریمه اهل بیت(سلام الله علیها)  است که آشنایی با سبک زندگی آن حضرت برای ما راهگشا خواهد بود.

حضرت فاطمه معصومه، کریمه اهل بیت(سلام الله علیها)  همیشه رفتاری سرشار و آمیخته از ادب، تواضع و فروتنی نسبت به پدر داشتند. گرچه رابطه ایشان عاطفی و سراسر محبت بود ، اما این مانع احترام و تواضع ویژه ایشان نسبت به حضرت امام موسی بن جعفر(علیه السلام) نمی شد. کرمیه اهل بیت(سلام الله علیها)  محبت به مؤمنان و شیعیان را از پدر خود به ارث برده بودند؛ چه آنکه از صفات ممتاز ائمه معصومین(علیهم السلام) ، رأفت و مهربانى نسبت به مؤمنان است. زیباترین شیوه رفتار با مؤمنان در عمل کریمه اهل بیت(سلام الله علیها)  تجلّى داشت. ایشان در حساس‏ترین لحظات خلوت با معبود، مؤمنان را بر خود مقدم می ‏داشتند و در مناجات هاى شبانه براى آنان دعا می ‏کردند چرا که مسأله، مسأله زندگی، مهر و عطوفت، آرامش و تربیت، ایمان و تقوا بود. مسأله، مسأله حفظ دین و سلامت فکر و روح بود. حضرت فاطمه معصومه، کریمه اهل بیت(سلام الله علیها)  با بیان احکام و معارف اسلام، زنان را به وظایفشان آشنا مى ساختند.

بنابراین برخی از ویژگی های بارز اخلاقی و انسانی حضرت فاطمه معصومه کریمه اهل بیت(س) بدین شرح است:

  •  پارسایی و قناعت به ثروتی اندک و امکاناتی ناچیز، در عین امکان بهره مندی از بالاترین امکانات،
  • انفاق و ایثار فراوان در اشیای مورد علاقه و نیاز خویش،
  • عبادت خالصانه و نیایش به درگاه باری تعالی،
  • تبلور حیا و عفت،
  •  الگوی کامل پوشش و حجاب اسلامی،
  • علم و دانش گسترده و محدثه بودن ایشان،
  •  مبارزات سیاسی و اجتماعی حضرت با هجرت به ایران به قصد زیارت برادر
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۱۰/۳۰

ديدگاه (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

© 2016 - 1394 All rights received , Theme Edit by : vahid.in